خطر مرگ پس از سکته مغزی با سن کمتر در بزرگسالان مبتلا به دیابت ارتباط دارد

بر اساس مطالعه جدیدی که در مجله دیابت و عوارض آن[1] منتشر شده است، خطر مرگ پس از سکته در میان بزرگسالان جوان مبتلا به دیابت، بیشتر است.

خطر ابتلا به سکته مغزی ایسکمیک - سکته ای که در آن رگ خونی منتهی به مغز مسدود می شود، بر خلاف سکته مغزی هموراژیک که در آن خونریزی رخ می دهد- با بسیاری از عوامل مرتبط با سلامتی مرتبط است، این عوامل در میان افراد مبتلا به دیابت رایج است، نظیر فشار خون بالا و سطوح غیر طبیعی چربی خون (کلسترول و تری گلیسیرید). اما علیرغم خطر بالقوه بالاتر سکته مغزی که افراد مبتلا به دیابت با آن مواجه هستند، مطالعات چندانی در مورد عوامل موثر بر خطر مرگ به دنبال سکته مغزی در افراد دیابتی انجام نشده است.

خطر مرگ پس از سکته مغزی در بزرگسالان جوان مبتلا به دیابت بیشتر است

در این مطالعه، محققان به بررسی تفاوت‌ها در خطر مرگ پس از سکته مغزی ایسکمیک، هم بین افراد مبتلا به دیابت یا بدون دیابت و هم در بین افراد مبتلا به دیابت بر اساس تعدادی از عوامل، پرداختند. آنها از داده های یک مرکز ثبت سکته مغزی مبتنی بر جمعیت در فلسطین اشغالی استفاده کرده و تمام سکته‌های ایسکمیک بار اول بین سال‌های 2014 و 2018 را بررسی نمودند. از 41639 نفری که در این مدت برای اولین بار دچار سکته مغزی شدند، 44.5 درصد قبلاً مبتلا به دیابت تشخیص داده شده بودند. افراد مبتلا به دیابت که دچار سکته مغزی شده بودند، بیشتر مرد، عرب تبار، و از پیشینه اقتصادی-اجتماعی پایین تری برخوردار بودند و از سایر بیماری ها از جمله خطرات قلبی عروقی و عملکرد غیرطبیعی کلیه رنج می بردند.

محققان دریافتند که ابتلا به دیابت با افزایش خطر مرگ در ماه اول پس از سکته ایسکمیک، ارتباطی ندارد. اما پس از آن، هم در سال اول پس از سکته مغزی، و هم در سال‌های بعد، با افزایش خطر مرگ مرتبط بود. علاوه بر این، خطر مرگ پس از سکته مغزی با گذشت زمان در افراد مبتلا به دیابت افزایش می‌یابد. همچنین خطر مرگ در بزرگسالان جوان مبتلا به دیابت در مقایسه با افراد بدون دیابت در همان گروه سنی، بالاتر بود.

محققان گفتند کنترل شدیدتر قند خون پس از سکته ممکن است برای افراد جوان مبتلا به دیابت فوایدی داشته باشد، زیرا ابتلا به دیابت ظاهراً خطر مرگ آنها را در مقایسه با سایر بازماندگان از سکته مغزی که به دیابت مبتلا نبودند، افزایش می دهد. از سوی دیگر، در افراد مسن مبتلا به دیابت، خطر مرگ پس از سکته مغزی مشابه خطری است که در افراد مسن بدون دیابت مشاهده می‌شود، بنابراین به نظر نمی‌رسد دیابت نقش مهمی در خطر مرگ این گروه سنی داشته باشد.

با این حال، برای بررسی تأثیر کنترل قند خون بر بقای افراد مبتلا به دیابت که دچار سکته مغزی شده‌اند، تحقیقات بیشتری لازم است. همچنین باید بررسی گردد که آیا کنترل قند خون بر خطر مرگ در افراد مسن و جوان‌تر مبتلا به دیابت تأثیر متفاوتی دارد یا خیر.

منبع:

https://www.diabetesselfmanagement.com/news-research/2021/09/27/death-risk-after-stroke-linked-to-younger-age-in-adults-with-diabetes/